Khamis, 25 Disember 2008

Hukum Bacaan Qalqalah

Assalamualaikum pembaca sekelian,

Di harapkan anda semua sihat disamping keluarga tersayang.

Baik, untuk tulisan kali ini, saya akan mengajar anda tentang hukum bacaan qalqalah. Bagaimana cara bacaan qalqalah yang betul.Apakah yang dimaksudkan dengan qalqalah itu?

Qalqalah ialah suatu bunyi melantun kuat ketika menyebut huruf mati. Tetapi bukan semua huruf hijaiyah boleh dibaca dengan qalqalah. Qalqalah hanya mengandungi lima huruf sahaja. Huruf-huruf qalqalah ialah ق ط ب ج د .Untuk memudahkan mengingati huruf-huruf qalqalah tersebut, ia telah disusun di dalam rangkaikata berikut قطبجد . Bunyinya qutbujaddin.

Qalqalah terbahagi kepada 2 bahagian, iaitu:

1. Qalqalah sughra ( صغرى )
2. Qalqalah kubra ( كبرى )

Kedua-dua jenis qalqalah tersebut mempunyai cara bacaan yang agak berbeza dan mempunyai tanda-tanda tertentu untuk mengenalinya.

Untuk mengenali qalqalah sughra ialah huruf-huruf qalqalah tersebut mempunyai tanda sukun/mati sedia ada. Bunyi lantunan untuk qalqalah ini juga lebih perlahan jika dibandingkan dengan qalqalah kubra. Untuk mengenali qalqalah kubra pula ialah huruf-huruf qalqalah tadi dibaca dengan sukun mendatang. Dan untuk qalqalah kubra pula, huruf-huruf qalqalah tadi mesti dibunyikan dengan kuat lantunannya. Bunyi kuat itu seolah-olah huruf qalqalah berbaris di atas.

Saya rasa mungkin anda agak keliru tentang perbezaan diantara sukun sedia ada dan sukun mendatang. Hal ini mungkin akan berlaku kepada anda yang tidak mempunyai asas tentang ilmu tajwid.

Tapi jangan bimbang, insyaAllah saya akan menerangkannya pada tulisan yang akan datang. Yang penting, anda fahamkan dulu tulisan saya yang ini. Sekiranya ada kekeliruan pada tulisan ini, jangan malu-malu untuk bertanya kepada saya melalui ruang komen di bawah.

Jadi berjumpa lagi kita pada tulisan yang akan datang. Untuk tidak ketinggalan tulisan-tulisan terkini saya, jangan lupa daftarkan emel anda supaya tulisan terkini akan terus ke inbox anda.

Sekian, wassalam

15 ulasan:

  1. mas izin ikut copas ya..
    thanks :)

    BalasPadam
  2. terima kaseh :)
    dpt dijadikan nota penting !

    BalasPadam
  3. salam...berminat utk mempelajari nyer..inshaallah sayaa akn mengikuti tulisan saudara...

    BalasPadam
  4. salam....sy juga berminat mmpelajarinya....insyaAllah, akn mngikuti tulisan saudara...-Azzeeruf

    BalasPadam
  5. terima kasih share maklumat ngan kami tp harap tambah lagi c0z kmi kurng fhm apa yg dtlis...

    BalasPadam
  6. macammaner nak tahu

    BalasPadam
  7. Adakah qoqolah suqhro harus dibaca dengan suara pelahan

    BalasPadam
  8. Saya tak faham lah acik
    Boleh to long ajar

    BalasPadam